Çocukların Çizimlerinden Ne Anlamalıyız?


 

Time ‘ın dergisinin haberini okuduğumda önemli bir yaş olması sebebiyle 4-5 yaşlarında çocukları olan yakın arkadaşlarım , zeka oyunları eğitmenliğinde okul öncesi zorlukları anlatan öğretmenler için paylaşmak istedim. 

 

 77859_web

Öncelikle bazı üniversitelerin sabırla ele aldıkları uzun dönem bilimsel araştırmalarını izlemeye çalışıyor , Türkiye’de de bu çalışmaların hızla artmasını görmek istiyorum.

Time’ın haberine göre uzun dönemli araştırma İngiltere’deki King’s College London ‘da yapıldı. 7752 ikize insan figürleri çizdirmişler. Her çizilen figürün detaylarıyla (kol,ayak,yüz,kulak,burun,saç …)  birlikte 0-12 arası puanladılar. (Elbise çizenlerine ekstra bir ğuan verildi) 10 yıl sonra 14 yaşına gelindiğinde tekrar teste tabii tutarak gelişmeleri gördüler.

4 yaşındayken yaptığı  çizimleri inceleyen uzmanlar küçükken insan figürlerini detaylı ve doğru olarak çizebilen çocukların 10 yıl sonra yapılan zeka testlerinde resim çizmeyi pek beceremeyen yaşıtlarından daha yüksek puanlar aldığını söyledi.

 

drawing_3009794b

Araştırmanın başında bulunan Rosalind Arden ;

Araştırma sonucu 4 yaşında  yapılan detaylı,yüksek puan alan  çizimlerin 14 yaşında yapılan testlerle doğrudan pozitif ilişki bulunduğunu ,  ancak resim yapmakta başarılı olmayan ebeveynler endişelenmemesi gerekliliğini söyledi.  Ayrıca ” Zekayı belirleyen bir çok çevresel ve genetik faktör var” dedi.
 
Ayrıca çizim yeteneklerinin birçok faktöre bağlı olduğunu , genlerimizin davranış modelleri üzerindeki etkisinin araştırılmasında yolun başında olduğumuzu da iletti. 
 
Klinkik Psikolog Ceyda Uskan’ın araştırmasına göre Çocuklarda Çizimlerin Gelişim Dönemleri ;
 
 
  • Karalama Dönemi: 2-4 yaşları arasında gözlemlenmektedir.
  • Şema Öncesi Dönem: 4- 7 yaşları arasında gözlemlenmektedir.
  • Şematik Dönem: 7-9 yaşları arasında (ilkokulun başlama dönemi) gözlemlenmektedir.
  • Gerçekçilik Dönemi: 9-12 yaşlarında gözlemlenmektedir.
  • Görünürde Doğalcılık Dönemi: 12-14 yaşlarında gözlemlenir.

Yapılan çalışmanın 4 yaş açısından bakıldığında Şema Öncesi dönem; 

Karalama döneminden şema öncesi döneme geçerken ilk göze çarpan çalışmalar, insan figürü olmaktadır. Bu girişimler başta çok basittir, 3 yaşlar civarında başlayan insan figürleri içinde ayrıntı bulundurmayan kocaman bir kafadan ibarettir. 3,5 yaşa doğru insan figürü ayrıntılanmaya başlar, başı sembolize eden dairenin altına bacakları sembolize eden çizgiler eklenmeye başlanır.

Şema öncesi dönemde 4 yaş çocukları artık çöp adam evresine geçmişlerdir. Bu dönemde insan figürü en sevdikleri resim çalışmasıdır denilebilir. Artık çocuklar tanımlanabilecek resimler çizme sürecine girerler. 5 yaş civarında evler, ağaçlar, insanlar daha belirginleşirken 6 yaşlarda artık resimlerin konusu, kompozisyonu, sayfa üzerinde düzeni oluşmaya başlar. Bu dönemde çocuk resimleri hayallerle doludur. Renkler çok fazla ve farklı şekillerde kullanılabilir. Vücut oranları, onlara önemli olan duruma göre gerçeğinden abartılı olarak büyük çizilebilir. Bu fantezi dünyalarında çocuklara kesinlikle kısıtlama getirilmemelidir. Eğer ağacının pembe, bulutlarının mor olmasını istiyorsa, bunu yapması kesinlikle engellenmemelidir. Bu çocukların yaratıcı gelişimleri için çok büyük önem taşır.

Bu dönemde genelde insan figürleri önden çizilir, profil çizmeye geçiş gerçekleşmemiştir. Yaş ile birlikte çocuk sürekli gördüğü objeleri resmetmeye heveslenir ve çizmeye başlar. Bunları genelde herhangi bir kompozisyona oturtmadan, sayfada gelişigüzel bir biçimde ebat farklılıklarıyla çizerler. Resimleriyle ilgili konuşmayı çok seven çocuklar, yaptıklarını uzun uzun anlatmaya heveslidirler.

5 yaşından itibaren artık çocuk, resme başlamadan önce neyin resmini yapacağını bilir. 6 yaş itibarıyla gerçekçi resimler oluşur. Figürler sayfada bir araya gelmeye başlar. Ayrıca bu dönemde resimlerde saydamlık da gözükebilir. Mesela bir apartman resmi yapan çocuk, kendi evinin içini, dışarıdan görülecek şekilde çizebilir veya arabanın içinde kapının arkasında vücutları da çizebilir. Ya da annesinin karnındaki kardeşini çizen çocuk bizlere saklı gerçekleri gösteriyor olabilir. Tüm bunlar dikkatlice değerlendirilmelidir.

Renk kullanımı 5 yaşına kadar sarı, kırmızı ve maviyle başlarken, yaş ilerledikçe daha parlak renkler kullanılmaya ve kullanılan renklerin sayısı artmaya başlar. Bu dönemde kullanılan renkle figür arasında bir bağlantı olma zorunluluğu yoktur. Çocuk kırmızı insan çizebildiği gibi, sarı rengini gökyüzü için de kullanabilir. Hangi renkleri seviyorsa, o an hangilerini kullanmak istiyorsa onu kullanır. Resimlerinde kırmızı rengi tercih eden çocukların daha iddiacı ve saldırgan oldukları, sıcak renkleri seçen çocukların genelde sevecen, sıcakkanlı kişiler oldukları, resimlerinde soğuk renkleri seçen çocukların ise iddiacı, çekingen ve zor kontrol edilebilir çocuklar olduğu düşünülmektedir. Gelişim açısından bakıldığında, çocukların resimlerindeki renk seçimleri soğuk renklerden sıcak renklere geçiş yapar.

 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

Reklamlar

One comment on “Çocukların Çizimlerinden Ne Anlamalıyız?

  1. Geri bildirim: Duyuru_Geleneksel Ödüllü “Oyun Merdiveni” Zeka Oyunları Yarışması(3.Yarışma) | Oyun Merdiveni

Çözümünüzü veya yorumunuzu paylaşınız.

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s