Film Önerisi _ The Double (Öteki Ben)


Dostoyevski hayranı iseniz veya psikoloji ile ilgileniyorsanız izlemeniz gereken filmlerden bir tanesi…

Sedat Eser

Kitapların filmlere uyarlamasını hep eleştiren biri olarak , “Öteki Ben” uyarlamasının yönetmen tarafından detaylarıyla iyi yönettiğini düşünüyorum. (Bu arada İngiliz sineması olduğunu da ekleyeyim)

On dokuzuncu asır, Dünya  edebiyatı için bir uyanışın, bir başkaldırışın asrıydı. Bunun sağlanmasında öncü görevi ise şüphesiz ki Rus yazarlar üstlendi. Gogol, Turgenyev, Dostoyevski, Gonçarov, Puşkin, Tolstoy gibi Rus asıllı yazarlar yalnızca edebiyata değil, diğer tüm beşeri bilimlere de temel oluşturacak eserler yazdılar.

Tabiki bunlardan birisi de modern psikolojinin yapıtaşlarından sayılan Öteki Ben‘di. Yazarın Gogol etkileri taşıyan ve 1846’da ilk yayınlandığında ilgi görmemiş ancak daha sonra Freud’un yazılarında ‘şizofreni’nin bu denli iyi anlatılmasına şapka çıkardığı  “Öteki Ben”, 9. dereceden memur Yakov Petroviç Golyadkin’in şahsını ortadan kaldırmaya çalışan tıpatıp benzeriyle çatışması üzerine kuruludur.

Öteki Ben, Dostoyevski’nin ilk dönem yazınlarına ait bir eser (1846). Eserin edebi değerini taçlandıran detaylar arasında hem Dostoyevski’nin “İleride Öteki Ben’den benim başyapıtım olarak söz edecekler.” beyanı, hem de Nabokov’un “Öteki Ben, Dostoyevski’nin…

View original post 99 kelime daha

Çözümünüzü veya yorumunuzu paylaşınız.

