Biri Egzersiz Mi Dedİ !


Egzersizin tam  zamanı

Kış geldi çattı , kilo alma korkusu etrafınızı sardı.  Son yıllarda obezite , kalp sağlığı problemleri nedeniyle sağlıklı beslenme ve nasıl egzersiz yapılması ile  öneriler,haberler ön plana çıkmaktadır.

Bu yazımızda egzersiz başlangıcında kendimize sorduğumuz iki basit soru ve bu sorularla ilgili araştırmalara yer vereceğiz.

Sağlıklı bir yaşam sürdürmek için, alınan enerji ile harcanan enerjinin dengede tutulması gerekmektedir. Yetişkin erkeklerde vücut ağırlığının %15-18’i, kadınlarda ise %20-25’ini yağ dokusu oluşturmaktadır. Bu oranın erkeklerde %25, kadınlarda ise %30’un üstüne çıkması aşırı kilolu olarak nitelendirilmektedir.

Dünya Sağlık Örgütü tarafından da obezite, sağlığı bozacak ölçüde vücutta aşırı yağ birikmesi olarak tanımlanmıştır.

Görsel

Sağlıklı beslenip , günlük yürüyüş yapanlar yine de kendilerine   şu soruyu kendine sorarlar?

Koşmak mı yürümek mi iyidir? Hangisi daha çok kilo verdirir ?

Bu soruya herhangi bir uzman veya profesyonel sporcu olarak değil , bilimsel yazıları takip edip , düzenli spor yapan bir  sporsever  olarak cevap vereceğim. Bugüne kadar 10’un üstünde yarı maraton , 1 kez maraton koşan bir olarak birçok koşu bilimine gönül vermiş biri olarak koşucu arkadaşlarımdan bilgiler edindim, internetten kaynaklarından koşu bilimini detaylı inceledim. Yürümek de dahil olmak üzere her yapılan sporun bilinçli yapılması görüşündeyim.

Öncelikle yürümeyi veya koşmayı kilo verilmesi amacıyla değil , zinde kalınması ve sağlıklı bir spor bilinci içinde sağlıklı beslenme ile beraber yönetilmesi hedeflenmelidir.(Detaylı bilgi isteyenler için http://well.blogs.nytimes.com)

Yürüyüş , koşu yapmak isteyenler için başlangıç seçilebilecek bir adım  olup belirli kilo üzerindekiler için uygun seçim olacaktır..

California Üniversitesi (UCLA) tarafından yapılan yeni bir araştırma, ileri yaştaki yetişkinler arasında spor yapanların beyninin daha genç ve sağlıklı kaldığını gösterdi.

Araştırmanın başındaki akademisyen Cyrus Raji, yaşlanma sürecinde fiziksel aktivitenin beynin gri maddesini nasıl etkilediği üzerinde durduklarını belirtti. Beyin korteksi de denen gri madde, kullandığımız bilgilerin çoğunun işlendiği yer olarak biliniyor. Nöronlar ve sinir liflerinden oluşan gri maddenin azalması halinde bunama ve Alzheimer gibi hastalıklar ortaya çıkıyor. UCLA’da, üç boyutlu fotoğrafları ve Emar’ları çekilen 69-95 yaş arası 876 kişi arasında yapılan bu son araştırma, en fazla kalori yakan deneklerin diğerlerine göre gri madde oranlarının yüzde 5 daha fazla olduğunu gösterdi. Mayo Clinic’ten Dave Knopman isimli bir uzmana göreyse bu sonuçlar, “beyni daha büyük olanlar fiziksel açıdan daha aktif oluyor” şeklinde tersten de yorumlanabilir.

Appalachian Eyalet Üniversitesi’nde yeni yapılan bir araştırma, iyi bir gece uykusu için sabah sporunun faydalı olduğunu ortaya çıkardı. Araştırmacılar, haftada üç kez otuzar dakika koşu bandında yürüyen 40-60 yaş arasındaki kişilerin uyku eğilimlerini takip ettiler. Çalışmaya katılan kişiler yaptıkları yürüyüşün saatine göre üç farklı gruba ayrıldı: Sabah 7, öğlen 1 ve akşam 7. Toplanan veriler ışığında yapılan çalışma sonucuna göre, sabah 7’de yürüyüşlerini yapan grubun diğer gruplara oranla gece uykularının daha uzun olduğu ve daha derin uyku döngülerine sahip oldukları görüldü. Yani sabah egzersiz yapanlar beden için onarıcı olan derin uykuda diğer gruplara oranla geceleri % 75 daha fazla zaman geçirdiler.

Buna ilaveten sabah egzersiz yapanların tansiyonunda gün içi % 10 geceleri ise % 25 düşme tespit edildi. Unutmamak gerekir ki sabah egzersiziyle birlikte değişiklik gösteren uyku düzeni zihinsel ve fiziksel olarak da bedenimizi etkilemektedir.

Daha iyi uyku bedeniniz için daha iyidir. Kalp sağlınızı iyileştirir, stres ve heyecanı azaltır, kilonuzu kontrol etmenizi sağlar ve tansiyonunuzun dengelenmesine yardımcı olur. Tabi ki daha derin uykuda geçirilen uzun zaman vücudun kendisini onarması için ona daha fazla şans vermek demektir. Eğer egzersiz yapmanın doğru zamanını bulur ve iyi bir uyku alırsak insanların prehipertansiyon durumundan hipertansiyon hastası durumuna geçmesini de engelleyebiliriz.

Görsel

Sabah egzersizi bu denli faydalar sağlamasına rağmen öğleden sonra yapılan egzersizlerin de kendine has fiziksel ve psikolojik faydaları olduğu da bir gerçektir. Küçük bir çalışma öğleden sonra yapılan bir egzersizin fiziksel performansı arttırdığını göstermiştir. Araştırmacılar, sabah 6 ve akşam 6’da spor yapan iki grup bisiklet binicisi üzerinde çalışma yaptılar. Sonuç olarak, akşam bisiklete binenlerin daha fazla güç ürettiğini tespit ettiler. Araştırmacıların teorisine göre, gün içerisinde uyku mahmurluğu ve benzeri durumların sebep olduğu halsizliğin ortadan kalkmış olması nedeniyle, bisiklete binmek, yüzmek, koşmak gibi daha karmaşık egzersizler kolaylıkla yapılabiliyor.

Bilimsel çalışma :

http://kefad.ahievran.edu.tr/archieve/pdfler/Cilt5Sayi2/JKEF_5_2_2004_109_114.pdf

Rekorları kırmanın bilimsel nedenleri :

http://www.acikbilim.com/2012/08/guncel/usain-boltla-9-48lik-rekor-hayal-degil.html

Türkiye’deki Avrasya Maratonu ve istatistiklerini http://sdteser.wordpress.com/2013/11/24/35-avrasya-maratonu-istatistikleri/ blogunda bulabilirsiniz.

Reklamlar

2 comments on “Biri Egzersiz Mi Dedİ !

  1. Geri bildirim: Spor Yapmak, Zihni Nasıl Harekete Geçiriyor? | Sedat Eser

  2. Geri bildirim: Hem Bebeğe Bakmak Hem de Spor Yapmak Mümkün mü? | Oyun Merdiveni

Çözümünüzü veya yorumunuzu paylaşınız.

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s